Plzeň otestuje první 5G tramvaj v Česku, cestující sveze zcela sama
V Plzni bude jezdit první chytrá tramvaj, která využije 5G připojení k plně autonomnímu provozu. Vozit cestující má po nutných testech do šesti let. Na západě Čech tak vzniká první chytré město v Česku tohoto druhu.
Hlavním cílem projektu je plynulejší a bezpečnější doprava ve městě. To mimo jiné profituje z programu ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) 5G pro 5 měst. Do toho je Plzeň aktivně zapojená. Technologickým partnerem, který město 5G sítěmi pokrývá, je pak operátor O2 ze stáje PPF.
Moderní vůz bude vybaven širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující komunikovat s ostatními prvky na její trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo Integrovaného záchranného systému a dokáže zajistit prioritní průjezd křižovatkou.
Chytrá tramvaj, kterou pro Plzeň vyrábí společnost Škoda Transportation, tak cestujícím zajistí vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů. Pro Plzeňské dopravní podniky bude znamenat možnost mnohem lépe plánovat kapacity a snižovat intervaly tramvajové dopravy.
Živá laboratoř pro 5G tramvaj
Ve městě by tak měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy. „Obyvatelé a návštěvníci se tak jako první v Česku budou moct setkat s ojedinělým ekosystémem propojujícím chytré tramvaje, křižovatky, zastávky nebo celou chytrou ulici,“ říká Vlastimil Gola, plzeňský radní pro Smart City.
V následujících fázích by měly být do nové tramvaje postupně přidávány další čidla v podobě kamer, lidarů a radarů, které dokážou reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek. Tím by přispěly právě k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících. „Do roku 2027 plánujeme otestovat provoz plně autonomní tramvaje,“ vysvětluje Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků.
Provoz celého systému má zajistit právě 5G síť, přes níž veškerá komunikace povede. Ta je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území Plzně. „Právě její klíčové vlastnosti, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury,“ říká Jindřich Fremuth, generální ředitel O2 Czech Republic.
V zahraničí už 5G tramvaje jezdí
K podobnému kroku už přistoupili například v německé Postupimi, kde úspěšně testují robotické tramvaje už od roku 2018. Nedávno jsme také informovali o 5G tramvaji testované v britském Birminghamu.
„Na rozdíl od autonomních aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly,“ dodává Roman Zarzycký.
Za celým projektem stojí hned několik stran. Kromě operátor O2, Magistrátu města Plzně, Plzeňských městských dopravních podniků je to i Správa informačních technologií města Plzně, INTENS Corporation, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeská univerzita. Ti všichni podepsali memorandum o vzájemné spolupráci.
ČTĚTE DÁLE:
- Huawei Connect: Zelená budoucnost a rozvoj digitálního světa
- Už polovina světové populace může využívat 5G a chystá se 5.5G
- Huawei pomáhá tvořit zelený a klimaticky neutrální svět
- Dron s 5G je budoucnost zemědělství, ukazuje Huawei
- Řecký národní park chrání s pomocí Huaweie zvukový štít
5G 5G procesor 5G smartphone 5G smartphony 5G sítě Apple Astra Zeneca covid covid-19 Dezinformace dimensity ericsson fake news hoax huawei iphone konspirace Koronavirus mediatek Motorola nejlevnější 5G smartphone novinka O2 očkování očkování covid-19 Pfizer pokrytí procesor práce na dálku práce z domova připojení qualcomm realme rozvoj samsung smartphone snapdragon statistika t-mobile technologie vakcinace Vakcína vakcína covid vakcína mRNA xiaomi
1 komentář u “Plzeň otestuje první 5G tramvaj v Česku, cestující sveze zcela sama”