5G železnice propojí celou evropu

5G v praxi: Bezpečnější železnice plná technologií

Železnice budoucnosti bude plná čidel, kamer ale i pokročilých nástrojů monitoringu. Zvýší se tak bezpečnost provozu, jeho efektivita a v neposlední řadě díky mezinárodní spolupráci i technologická i faktická propojenost železničních sítí v celé Evropě. To vše i díky 5G sítím.

Nejen v Česku patří železniční doprava ke strategickým oblastem. A to ať je řeč o dálkových tranzitních koridorech, vnitrozemské páteřní železniční síti či regionálních drahách. I proto se rok 2021 stal Evropským rokem železnice s celou řadou na to navazujících projektů.

Cílem evropské strategie je vytvoření plně integrovaného evropského železničního prostoru, odstranění zbývajících institucionálních, právních a technických překážek a podpora hospodářského růstu. Evropská unie chce podpořit využívání vlaků jako bezpečného a udržitelného způsobu dopravy.

Prioritou této celoevropské meziresortní spolupráce by mělo být financování rozvoje a digitalizace přeshraničních koridorů, posílení bezpečnosti na trati i zlepšení komfortu cestujících. K tomu by mělo přispět mimo jiné pokrytí mobilními sítěmi nové generace – 5G.

5G železnice propojí Evropu

Jedním z hlavních programů rozvoje konektivity v EU je Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Primárně slouží k vybudování dopravní, energetické a digitální infrastruktury po celé EU.

Zvláštní pozornost je však nyní věnována kombinaci projektů, které například propojí dopravní a digitální oblasti. Díky takovým může vzniknout odolné vysokorychlostní připojení podél hlavních dopravních cest, jako jsou silnice, železnice, námořní trasy či přístavy.

Přeshraniční digitální propojenost hraje zásadní úlohu při odstraňování hospodářských, sociálních a územních rozdílů. CEF nabídne financování v oblasti digitálních technologií a díky tomu i nové příležitosti mnohem většímu počtu evropských regionů.

Železnice a 5G v Česku

V Česku se problematice věnují hned dva odpovědné resorty: ministerstvo průmyslu a obchodu z pohledu technologické části, a ministerstvo dopravy zas té dopravní. Na financování a digitalizaci železniční sítě hodlají obě ministerstva uvolnit stovky milionů korun z Národního plánu obnovy.

„Prioritně je to koridor Praha – Mnichov, ale chtěli bychom modernizovat také další směry, přeshraniční i vnitrostátní,“ říká náměstek ministerstva průmyslu a obchodu Petr Očko. Spolupráce podle něj už probíhá například s Rakouskem na přeshraničním koridoru Brno – Vídeň a plánována je také se Slovenskem, Německem nebo Polskem.

Přeshraniční spolupráce v takzvaných 5G koridorech, v jejichž rámci se plánují inovace a digitalizace v dopravě, je potom možné financovat také ze zmíněného programu Nástroj pro propojení Evropy. „Velmi důležitá je t této věci harmonizace s ostatními státy pokud jde o použité technologie,“ vysvětluje Petr Vítek z ministerstva průmyslu a obchodu.

Bezpečnější železnice

5G železnice přitom neznamená pouhé zlepšení služeb pro cestující v podobě rychlejšího a kvalitnějšího internetového připojení. Umožňují také například zlepšení řízení dopravy, a to nejen osobní, ale také nákladní.

Dále to může být provozní monitoring některých důležitých částí vlaku, například brzd, a to za plného provozu a bezdrátově. Významně se tak zvyšuje bezpečnost železniční dopravy.

„Uvažuje se také o tom, že po celé délce tratě budou rozmístěny kamery, které budou trať monitorovat a strojvedoucímu dávat včasné informace – například o možné nebezpečné překážce na trati,“ dodává Vítek.

ČTĚTE DÁLE:

5G 5G procesor 5G smartphone 5G smartphony 5G sítě Apple Astra Zeneca covid covid-19 Dezinformace dimensity ericsson fake news hoax huawei iphone konspirace Koronavirus mediatek Motorola nejlevnější 5G smartphone novinka O2 očkování očkování covid-19 Pfizer pokrytí procesor práce na dálku práce z domova připojení qualcomm realme rozvoj samsung smartphone snapdragon statistika t-mobile technologie vakcinace Vakcína vakcína covid vakcína mRNA xiaomi

Sdílejte článek

1 komentář u “5G v praxi: Bezpečnější železnice plná technologií”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *