5G infrastruktura pomáhá transformaci průmyslu
Ericsson ukazuje, jak 5G infrastruktura pomáhá v transformaci různých odvětví průmyslu. Jde například o různou úroveň automatizace, řízení na dálku a nebo sběru dat a jejich zpracování.
Jednou z nejnovějších aplikací technologií Průmyslu 4.0 v sektoru automotive je továrna na motory společnosti Ford ve španělské Valencii, v jejíchž halách se testuje mimo jiné flotila automaticky řízených vozíků (AGV – Automated Guided Vehicle), ovládání těchto mobilních robotů pomocí lidských gest či také uplatnění virtuální reality (VR).
Potřebná 5g infrastruktura
S tím, že různé přístroje a řešení jsou propojeny prostřednictvím dedikované samostatné 5G sítě vybudované společností Ericsson. Přestavba provozovny s 900 zaměstnanci na skutečnou chytrou továrnu je součástí partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) Horizon 2020 5G Infrastructure, společné iniciativy Evropské komise a evropských ICT firem zaměřených na vývoj a uplatňování inovativních řešení založených na komunikačním standardu 5G.
Konkrétně VR je také klíčovým prvkem nedávno představeného proof-of-concept digitálního dvojčete výrobního komplexu výrobce autobaterií Hyperbat v britském Coventry. Digitální dvojče je virtuální model fyzického objektu, kterým se lze procházet prostřednictvím digitálního rozhraní, jakým jsou VR brýle. 5G infrastruktura od společnosti Ericsson umožňuje inženýrům Hyperbat virtuálně zkoušet výrobky či technologie výroby v měřítku 1:1. A to v podmínkách tovární haly či v reálném čase pracovat na určitém návrhu, aniž by se museli fyzicky potkávat.
„Pokročilé digitální technologie mají potenciál výrazně proměnit tradiční výrobní procesy ve smyslu zvýšení efektivity procesů produktového managementu, dodavatelského řetězce i samotného provozu továrny. Ať už jde o výrobny Fordu nebo Hyperbatu. Stále bohatší praxe potvrzuje, jak klíčovou roli budou hrát nízká latence, Edge Computing či bezdrátové sítě také v automobilovém průmyslu. Technologie průmyslového 5G od Ericssonu umožňují všechny tyto i další dalekosáhlé inovace v tomto pro Česko klíčovém automobilovém odvětví,“ říká Jiří Rynt, Key Account Manager ve společnosti Ericsson.
Principy od doby Henryho Forda
Uplatnění technologií a procesů Průmyslu 4.0 v automobilovém sektoru ovšem není žádnou hudbou budoucnosti. Před více než půl rokem otevřel Mercedes-Benz ve svém továrním areálu v Sindelfingen závod Factory 56 určený ke kompletaci limuzín třídy S. Tradiční montážní linka v principu pořád vycházející z časů Henryho Forda je zde částečně nahrazena systémem robotických vozidel, které umožňují přechod z pásové výroby na cyklickou.
Tedy že vůz během montáže zůstává na jednom místě namísto toho, aby byl při každém výrobním kroku posouván podél linky. Tento systém navíc dovoluje jednotlivé montážní linky rozšiřovat bez nutnosti strukturálních úprav budovy. Podobně jako ve Valencii a Coventry lze výrobní technologie i procesy virtuálně testovat a navrhovat pomocí nástrojů VR.